keskiviikko 26. tammikuuta 2011

Huoltotoimia ja taistelumoraalin ylläpitoa

Tänään oli aivan liian pitkään viivästyneiden huoltotoimenpiteiden vuoro: esikoinen tarhaan, kuopus kärryihin nukkumaan ja sen jälkeen kohti taistelua. Päivän tehtävänä oli vyöryttää pesuhuoneen likapyykkivuori kasoihin ja koneeseen, vallata makuuhuone takaisin lajittelemattomalta puhtaalta pyykiltä, valjastaa uusin robottiteknologia imuroimaan omat asemat irtoroskista ja suorittaa tämän päälle normaalit joukkojen huoltotoimenpiteet aterioineen ja vaipanvaihtoineen.

Puoleen päivään mennessä taistelu oli ohi ja kotirintamamies selvinnyt voittajana. Saatoin siis lähteä ulos kohottamaan taistelumoraalia - mikäpä olisikaan ollut parempi tapa kuin pulkkaretki kirpeässä pakkassäässä auringon paistaessa pilvettomältä taivaalta. Ilmassa oli havaittavissa, ei selvästi mutta kuitenkin, kevään ensi merkit: talitintit virittelivät laulua ja auringonpaiste sai lumen sulamaan mustalla peltikatolla.  Mahtavuutta!

Illalla pääsin vielä käymään henkilökohtaisessa huollossa, eli parturissa. Olen pitkään etsinyt parturiliikettä joka täyttäisi seuraavat kolme ehtoa:
  • On auki kello 17:30 jälkeen, eli silloin kun työssäkäyvä ihminen ehtii paikalle
  • Parturi osaa aktiivisesti ehdottaa erilaisia vaihtoehtoja siitä miten hiukset voisi leikata
  • Parturi osaa ehdottaa oma-aloitteisesti seuraavaa ajanvarausta
Kokeilin tänään Kampissa olevaa GROOM Rock:ia ja ainakin kaksi yllä olevista ehdoista täyttyi: aukioloaika oli passeli (ajanvaraukseni oli kello 17:45) ja erilaisia leikkausvaihtoehtoja tuli kuin apteekin hyllyltä. Uutta aikaa ei ehdotettu, mutta parturin käyntikortin sain. Taidan antaa ko. puljulle vielä toisen mahdollisuuden.

On mielestäni aivan käsittämätöntä miten helposti asiakas päästetään parturiliikkeestä lähtemään, ainakin oman kokemukseni mukaan.  En ole ikinä törmännyt siihen että minulta kysyttäisiin koska haluaisin tulla uudestaan; jos kysyttäisiin, niin aivan varmasti sopisin uuden ajan ja palaisin takaisin. Myynnin perustotuuksia on se, että olemassa olevien asiakassuhteiden syventäminen ja laajentaminen on paljon halvempaa kuin uusien asiakassuhteiden luominen (jota tietysti pitää myös tehdä jossain määrin). Lisäksi harva asiakas luonnostaan haluaa koko ajan kilpailuttaa palveluntarjoajia, mikäli palvelu on hyvää ja hinta edes jossain määrin vastaa laatua.

1 kommentti:

  1. Hei Antti,

    Kiitos käynnistäsi ja toisesta mahdollisuudesta parturillemme :)

    Sinun kolme kriteeriäsi on myös meidän listallamme. Olemme koulutuksissamme yrittänyt korostaa uuden ajan varaamista partureillemme ja se työ näköjään jatkukoon. Osa partureistamme valitettavasti pitää uuden ajan ehdottamista "tyrkyttämisenä" :/

    Tästä syystä ehdotankin, että tarjoan sinulle ilmaisen hiustenleikkauksen. Sitä vastaan voisit sinä aikana kun sinua parturoidaan "kouluttaa" ja kertoa tämän uuden ajan varaamisen tärkeyden parturillesi :)

    Laittaisitko maililla osoitteen mihin laitamme lahjakortin tulemaan?

    Ystävällisin terveisin

    GROOM Parturit
    info@groom.fi

    VastaaPoista